dilluns, 1 de juny de 2009

Obscuritat

“Els historiadors són perillosos, son capaços de posar totes les coses potes enlaire. Hi ha que vigilar-los.” Nikita Kruschov

Fa un temps al bloc “Instituto de Estudios Solarísticos” arrel d’una entrada dedicada a l’Agfanistan es plantejava el perquè no s’editen jocs sobre determinades temàtiques.
Busquem dos episodis a la història d’ Espanya.
El primer és proper, són els intents de cop d’estat durant la transició espanyola. Oficialment van ser tres: l’Operació Galàxia (1978),el 23-F (1981) i el 27-O (1982).

El segon serà l’ocupació de la península per part dels musulmans nord africans i àrabs que començà al 711 i conclou oficialment al 1492 amb la caiguda del regne nasrí de Granada.
El dissenyador de jocs que abordi algun d’aquests temes i pressuposant que no és un especialista, quan faci el treball de recerca es trobarà amb un forat negre.
Desencoratja adonar-se’n que 700 anys de història es resolen amb unes poques planes a qualsevol enciclopèdia i és resumeixen amb una sola paraula: Reconquesta.
El mateix passa amb els cops d’estat de la transició, es parteix d’unes premisses inqüestionables que limiten qualsevol estudi seriós sobre el tema.
Això ens porta a la pregunta perquè en sabem tant poc?
Doncs segurament perquè aquesta ignorància respon a determinats pensaments que són dominants a la nostra societat i qüestionarien afirmacions donades per certes. Tot això ens porta a un buit historiogràfic que perpètua la ignorància en el millor dels casos.
Així doncs, ja tenim un motiu: la manca d’informació que afecta activament i passivament al dissenyador.
Altres motius estan en mans del editor i aquí entrarien raons de mercat, sempre ven més un gran conflicte i al ser els editors majoritàriament anglo-saxons aquests conflictes són recurrents i centrats especialment en aquells que en són protagonistes. No obstant, en els darrers temps han tingut cabuda conflictes “menors”, penso que en això pot haver-ne influït la edició sota comanda i que els grans conflictes ja estan bastant tocats.
Malgrat tot, hi hauran conflictes que el seu tractament pot considerar-se políticament incorrecte i els editors tendiran a deixar-lo de banda.
Dels cops d’estat sols he trobat aquest aparegut a la revista “Tiempo” el 1984 i un que vàrem a estar a punt d’editar però que quedà aparcat per considerar-se problemàtic. Pel que fa a l’ocupació mora no hi ha res editat, deixant de banda el que va fer en Dalmau Carles Pla al 1970 sota el nom “La reconquista”.

6 comentaris:

CalaPopa ha dit...

Només hi ha aquest dos? Jo crec que n'hi ha d'haver més, no? De de la "reconquista" (mot totalment desafortunat) en conec aquest: HISTORIA DE LA ESPAÑA ISLÁMICA de Montgomery Watt

Amando Suriñach ha dit...

Diria que és un llibre,no un joc.
A la BGG amb el mot de reconquista apareixen un projecte i un reglament.
Si fos un joc tens alguna referencia més?

CalaPopa ha dit...

Ja ja, t'he malantès! Ja deia jo que no podia ser que nomès hi hagués dos llibres! De jocs, uhhm, Granada? Em sona. Sí a la bgg hi és Granada: the Fall of Moslem Spain http://www.boardgamegeek.com/boardgame/5453

Tomàs ha dit...

Excel·lent article.

Encara que el tema del cop d'estat no m'atrau gaire, la conquesta i la reconquesta si que és apassionant. Has probat el joc que comentes? Està bè?

Per cert, sembla que els americans no tenen cap mania amb els jocs politicament correctes o incorrectes.

http://firefight-games.com/sherdil.html

Amando Suriñach ha dit...

Doncs no l'he provat. Sembla sencill.

Jan Gonzalo ha dit...

Os olvidáis del Hispania. Un juego de Azure Wish que va desde la conquista romana de la península hasta la batalla de las Navas de Tolosa. Trata el tema con toda normalidad, todos los pueblos llegan a la península en uno u otro momento (menos íberos, celtas, vascones, etc. que ya empiezan en el tablero).

El sistema es similar al Britannia.

Un saludo!!